očistná potní chýše
Obřad očistné potní chýše (temascal, inipi) má hluboké kořeny v tradicích původních obyvatel nejen severoamerického kontinentu. V jeho průběhu vzniká napojení na moudrost odkazů našich předků, objevují se odpovědi na existenciální otázky. Během procesu můžeme překonat hranice vědomí, stejně jako omezení mysli, či komfortní zony fyzického těla. Obřad otevírá účastníkům příležitost k sebepřijetí, zdravému sebevědomí v pokoře, k překonání hranic vlastního ega a přijetí zodpovědnosti za své chování a jeho následky, zejména ve vztahu k ostatním bytostem a k přirozeným zdrojům přírody, Matky Země.
Obřady se zpravidla konají na základě potřeby a záměru jednotlivce, či skupiny, ale také při slavnostních přiíležitostech a ceremoniích jako jejich úvod, nebo závěr.
Po přípravách Ohně, kamenů, chýše a po osobní přípravě se účastníci posadí uvnitř zatemněné chýše okolo díry v zemi, kam se postupně nosí rozžhavené kameny, symbolizující naše předky – náš původ a jejich moudrost-paměť. Kameny se průběžně ve čtyřech kolech polévají vodou, za účelem vzniku horké páry, která proniká a působí na všech úrovních lidské bytosti.
Naše potní chýše je zasvěcena Srdci a slouží k modlitbě a očistě dobrým způsobem, v podpoře jasného záměru dle potřeby jednotlivce či skupiny, v pevném propojení s předky, všemi elementy, podstatou Bytí. Honza se na cestě inspiroval a učil od Míry Kašpara (šamanské tradice původních obyvatel severní Ameriky), Jorgeho RedTail Hawka (tradice Lakota) a Ala Paliscy (tradice Čejenů).